Rygøvelser: Ondt i ryggen øvelser

Døjer du med smerter i ryggen? Hvad plejer du at gøre, når du får ondt i ryggen? Læs med her, så får du et forslag til nogle svar på, hvordan du i teorien kan slippe af med rygsmerter. Dog er det vigtigt at understrege, at det altid kan være en meget god idé at kontakte sin fysioterapeut. Føler du det mindste ubehag eller er du usikker på, om noget er rigtigt, så skal du søge professionelt hjælp.

Skrevet d. 27. januar 2020af
Rygøvelser der virker
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Rygøvelser: Ondt i ryggen øvelser
5 (100%) 3 stemmer

Rygbesvær ser man nemlig i alle aldersgruppe. Hold i ryggen, iskias, hekseskud og diskusprolaps plager rigtig mange mennesker i dag – af flere årsager. Her har vi samlet en liste med de bedste øvelser til at komme af med, eller helt undgå smerter i ryggen. 

Mange døjer med smerter i ryggen

Smerter i ryggen er meget almindelige. De fleste mennesker får rygsmerter én eller flere gange i livet. Det er nærmest uundgåeligt, da vi ofte bruger en masse tid på en stol eller foretager os en bestemt aktivitet, som kan lede til rygsmerter. Dog oplever nogle mennesker kun enkelte episoder med rygsmerter, mens andre oplever mere seriøse og tilbagevendende episoder med rygsmerter. 

Husk dog på, at man ikke må lade sig styres af smerterne og være bange for at lave bestemte aktiviteter. Tag ud og løb en tur, eller begynd at gå korte eller lange ture. I takt med, at din krop er i bevægelse og at dine led varmer sig, så hjælper det faktisk meget på ryggens styrke. Øvelser og aktivitet er, hvad mange mennesker med rygsmerter søger til og har gavn af. 

Øvelser og aktivitet

Øvelser og aktivitet er to væsentlige elementer for din rygs tilstand. Det er blot vigtigt, at du kommer ud over stepperne, og kommer i gang med at bevæge dig. Bevægelse i sig selv er sundt, men det kan også være alt fra almindelig motion, som for eksempel gå, cykel eller svømme – lige hvad der passer dig bedst. Der er endnu ingen forskning eller undersøgelser, som har bevist, at den ene form for motion er bedre end den anden. Derfor er det vigtigste, at man nyder selve træningsdelen – ellers kan du hurtigt risikere at falde af.  

Motion er godt for ryggen

Uanset om du beslutter dig for at tage ud og gå en tur, eller at cykle en lang tur, så er du med til at styrke din ryg. Sørg for at holde dig aktivt i gang, og på den måde vil smerterne stille og roligt forsvinde. Gåture, svømning eller cykling er en let måde at få motioneret dagligt.  

Rygøvelser: 

Lav nogle simple rygøvelser en gang om dagen. Vælg nogle rygøvelser, som du kan huske, og som du ved, at du kan lave, hvor end du er. Planlæg og strukturer din dag, så du ved hvornår du skal lave dem, for så husker du dem nemlig bedst. 


Se blandt andet disse rygøvelser du kan lave. 


Måske er vores bedste råd til rygøvelser lidt overraskende

Men vi kan ikke understrege det nok, at den sunde fornuft simpelthen er det allervigtigste, du nogensinde kan henvende dig til. Lyt til din krops signaler og smerter. Føler du, noget er forkert eller gør ondt, skal du kontakte professionelle fysioterapeuter. Omvendt er der forskel på god og dårlig smerte. God smerter er simpelthen nødvendigt for, at du kan opleve noget fremgang. 

Hvad menes der med god smerte? 

Her tales der selvfølgelig om, at du presser dig selv. Det må gerne føles som om, dine muskler er ved at eksplodere, fordi du har lavet så mange gentagelser. Lidt ligesom Arnold Swarzenegger sagde løst parafraseret:

Når det begynder at gøre ondt, så tæller jeg til 10.

Dette kan også hjælpe på rygsmerter, men det kræver naturligvis også, du gør øvelserne korrekte. Derfor er vores sidste anbefaling, at du sætter dig ned og kommer i dybden med, hvordan du laver øvelserne korrekte.

Held og lykke med træningen.