Hvad er BCAA?

For det utrænede øje kan det være svært at forstå hvad BCAA egentlig er. Ofte er forklaringerne bundet op med ord som kun kostvejledere eller andre professionelle forstår – og vi kommer nok heller ikke helt uden om dem i denne artikel. Men fortvivl ej – du vil med sikkerhed have en god forståelse for hvad BCAA i virkeligheden er, når du har læst denne artikel 💚

Skrevet d. 21. maj 2019af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Hvad er BCAA?
5 (100%) 6 stemmer

BCAA står for Branched Chain Amino Acid. Oversat til almindeligt dansk betyder det ’forgrenede aminosyrer’. Der findes i alt 20 forskellige aminosyrer, hvor 8 af dem er essentielle og 12 der ikke er essentielle. De essentielle aminsyrer tilføres kroppen gennem en proteinrig kost, og de ikke essentielle producerer kroppen på egen hånd. Det er dog kun 3 af disse vi i første omgang er interesserede i – nemlig Leucin, Isoleucin og Valin. Disse er grundstenene i BCAA og nogle af de vigtigste aminosyrer, da de som ordet også røber, har ’forgreninger’ hvilket altså ikke er tilfældet ved de resterende aminosyrer. Disse 3 aminosyrer omsættes direkte i skeletmuskulaturen. Det betyder basalt set at du ved træning har direkte behov for lige netop disse 3 aminosyrer.

For at opsummere er aminosyrer altså protein, men brudt ned i 20 forskellige aminosyrer – 12 kroppen selv producerer og 8 vi skal have gennem kosten, hvor 3 af dem altså er BCAA.

Er BCAA noget for mig?

BCAA har mange fordele, og der findes intet grundlæggende svar på hvorvidt man skal indtage BCAA eller ej. Som nævnt tidligere kan du tilføre disse aminosyrer gennem kosten, og hvis du ovenikøbet benytter dig af Whey proteinpulver, er der gode chancer for at du får den nødvendige dosering. BCAA har dog den fordel, at det hjælper med opbygning af muskelmasse. BCAA kan samtidig være med til at opretholde muskelmassen i forbindelse med et vægttab, hvor du ligger i  kalorieunderskud, i og med at BCAA indeholder meget få kalorier. Oveni i disse fordele, så modvirker BCAA også muskelømhed og sørger for at dine muskler restituerer hurtigere. Dermed kan BCAA med fordel benyttes hvis du generelt udsætter dine muskler for meget stress. Om end det er hård styrketræning eller længere cykeltræning, så kan BCAA sagtens være noget for dig.

Får du til gengæld rigeligt med protein i kosten, er BCAA måske ikke så vigtig for dig. Men træner du som sagt hårdt og længe, eller ønsker du at tabe et par kilo men bibeholde muskelmassen – ja, så kan det være fordelagtigt for dig at give BCAA et skud.

Hvornår skal man tage BCAA

Det vigtigste når du vælger at forsøge dig med BCAA er, at du får det indtaget på daglig basis. Der er visse fordele ved at indtage BCAA inden træning, men så længe du får det indtaget er tidspunktet du indtager det på ren optimering.

Der findes mange forskellige varianter af BCAA. Mange brands har kombineret BCAA med andre næringsstoffer, netop for at optimere produktet. Nogle brands har tilføjet forskellige vitaminer som eksempelvis B og C-vitaminer samt forskellige elektrolytter. Dette gør produktet bedre at indtage umiddelbart før træning og undervejs. Derved tilfører du kroppen energi til træningen, og aminosyrende finder hurtigt vej til blodet gennem træningen. Det kan altså være en fordel at indtage halvdelen af den anbefalede dosering inden træning, og resten under træningen.

I sidste ende er det altså op til dig selv, at finde ud af hvad der fungerer bedst for dig

BCAA-dosering

Generelt anbefales der at følge den anbefalede dosering der står på bøtten. De fleste brands ønsker, at du får det bedste ud af deres produkt, og du kan derfor generelt stole på angivelserne.

Så hvor meget BCAA skal man reelt set tage? Hvor meget BCAA du skal indtage kan bestemmes ud fra den kost du følger. Normalt siger man, at 5-10 gram BCAA er hvad den anbefalede dosis ligger på. Har du dog brug for lidt ekstra restitution eller energi grundet et ekstraordinært hårdt træningspas – ja, så kan du med fordel tage en ekstra dosering uden at være nervøs. Hvis du er midt i et vægttab, kan du også sagtens læne dig mod 10 gram fremfor kun 5. På den måde undgår du at nedbryde musklerne og opretholder som tidligere berørt også din muskelmasse.