Mælkesyrebakterier - Forstå mælkesyrebakterier på rekord tid

Fungerer maven ikke efter hensigten, så vil du typisk ligeledes føle at resten af kroppen er ude af balance, som på ingen måder er en rar følelse. Heldigvis findes der måder, hvorpå at du kan hjælpe din mave og tarmsystem på ret køl igen. Vi kigger i denne artikel nærmere på hvordan mælkesyrebakterier kan supplere din kost.

Skrevet d. 12. februar 2019 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Mælkesyrebakterier – Forstå mælkesyrebakterier på rekord tid
4.92 (98.4%) 12 stemmer

Hvad er mælkesyrebakterier?

Tanken om at indtage bakterier kan godt virke skræmmende, men faktisk indeholder kroppen flere millioner bakterier, så det er bestemt ikke uvant for kroppen med bakterier. Overraskende nok, så er bakterier en vigtig del af vores generelle sundhed, da det er disse, som gør at vi holder os sunde og raske, da de specielt er gavnligt for vores immunforsvar.

En af de vigtigste bakterier kroppen har brug for er mælkesyrebakterier. Denne bakterie er virkelig gavnlig for at holde vores tarmflora kørende og derfor helt essentiel og afgørende for fordøjelsen samt ikke mindst sundheden i vores tarmsystem.

Mælkesyrebakterier er en hel essentiel del af kroppen, som er meget naturlig.

For at mane det til jorden én gang for alle, så har mælkesyrebakterier intet med mælk at gøre. Dette er til trods for at det selvfølgelig virker meget oplagt. Årsagen til at navnet indeholder ’mælk’ findes i, at bakterierne omdanner laktose til mælkesyre gennem en proces, som vi bedre kender som fermentering. Denne specifikke syre medvirker til at nedkæmpe nogle af de skadelige bakterier, som vi har i vores tarmsystem. Syren har succes med at nedkæmpe disse bakterier, da de ikke trives i et surt miljø, hvilket er præcist det som mælkesyrebakterierne skaber.

Mælkesyrebakterier er en hel essentiel del af kroppen, som er meget naturlig. Du kan også få mælkesyrebakterier gennem kosttilskud.

Hvad kan mælkesyrebakterierne?

Mælkesyrebakterier bevirker at vi får en bedre balance i mavetarm-kanalens bakteriesammensætning, hvilket også er kendt som bakterieflora. Disse mælkesyrebakterier er som tidligere nævnt et stort aktiv i at stimulere vores immunforsvar, samt opbygge slimhinden i tarmen, hvilket gør at vi har nemmere ved at optage de nødvendige mineraler og vitaminer.

Hvornår er mælkesyrebakterier noget for dig?

mælkesyrebakterier visualiseretDet er dokumenteret, at mælkesyrebakterier har en gavnlig virkning på blandt andet lidelser/sygdomme som diarré, hvilket sker både forebyggende, men også behandlende. Så hvis du allerede nu tænker, at du ofte slås med at have meget forskellighed i din afføring, så kan mælkesyrebakterier være et godt supplement til dig. Hvis du ligeledes modtager pencilin (antibiotika), så kan mælkesyrebakterier være super anvendelige for at skåne maven overfor nogle af de gener, som en penicillinkur kan medføre. Grunden hertil skyldes meget simpelt, at mælkesyrebakterierne er med til at sætte tarmenes arbejde tilbage på rette kurs. Det kan lyde skræmmende, men det er det bestemt ikke!

Mælkesyrebakterier er ikke en skidt ting at supplere op med. Det styrker generelt i mange sammenhænge tarmsystemet. Så du kan sagtens indtage mælkesyrebakterier, hvis du ønsker at styrke maven, men det er en rigtig god ting at indtage, hvis du oplever irritation, diarré eller andre former for gener omkring maven/tarmene.

Hvor kan jeg finde mælkesyrebakterierne?

Du finder mælkesyrebakterier som et håndkøbsprodukt. Du kan både købe det som frysetørrede bakterier, hvilket du finder i piller og helsekostforretninger, samt på et bredt udvalg af webshops.

Du kan også finde mælkesyrebakterier i en række mejeriprodukter, hvis du ikke er vild med at indtage piller. Dette er produkter som surmælk, yoghurt eller fermenterede madvarer. Fermenterede madvarer findes i massevis, hvor de mest kendte i vesten må antages at være sauerkraut, hvilket vi i Danmark bedst kender som surkål.

Du vil helt naturligt indtage mælkesyrebakterier gennem din kost, hvis du f.eks. spiser yoghurt. Det er dog også meget almindeligt at man spiser pillerne som helt almindelige kosttilskud da du her får den største og mest koncentrerede del af mælkesyrebakterier, det kan du læse mere om nedenfor her.

Hvordan indtager vi dem bedst?

Mængden af mælkesyrebakterier, som indtages gennem almindelig kost er forholdsvis begrænset, med mindre du har en forkærlighed for sauerkraut, hvilket de fleste formegentlig lader tyskerne om, men generelt kan vi alle bruge flere end vi får gennem kosten. Den mest almindelig metode at indtage mælkesyrebakterier på, er derfor at indtage det som piller.

En af de mærkbare fordele ved at indtage mælkesyre som pille er blandt andet, at kroppen først nedbryder kapsel længere nede i tarmsystemet, end normalt hvis det er gennem almindeligt kost.

Hvor meget skal man indtage?

For at opretholde et fornuftigt niveau af mælkesyrebakterier, så er det godt at du indtager mælkesyrebakterier dagligt. Her tænkes der primært på de probiotiske bakterier, som har en masse gavnlige virkninger. Så forsøg så vidt muligt som tommelfingerregel at indtage disse på daglig basis, da de ellers forlader kroppen inden for ganske få uger.

Hvornår skal jeg tage mælkesyrebakterier?

Lad os lige slå det fast med syvtommersøm:

Det skader generelt aldrig at indtage mælkesyrebakterier!

Dog er der selvfølgelig perioder, hvor det kan være ekstra gavnligt for din krop at indtage ekstra mælkesyrebakterier. Hvis du som tidligere nævnt er blevet behandlet med pencillin, så er mælkesyrebakterier utroligt godt for mavens tarmflora. Derudover kan det være en god idé at spise mælkesyrebakterier, hvis du har problemer med maven og har uregelmæssig afføring, her kan det nemlig være med til at stabilicere, samt opretholde en sund balance.

Undgå maveonde på ferien

At være på ferie er uden tvivl skønt, det får rigtig kroppen til at stresse af på en behagelig måde. Ofte hænder det dog, at vi får maveproblemer på rejserne, da vi selvfølgelig skal smage eksotiske ting, som vores mave ikke er vant til at fordøje. Dette kan give nogle naturlige udsving, hvilket kan ende i mavekneb, diarré eller noget helt andet. Det værste tilfælde er selvfølgelig, hvis du får så store maveproblemer at hele ferien kan blive ødelagt blot ved et maveonde – det ønsker vi selvfølgelig ikke, så derfor kan mælkesyrebakterier være et godt supplement til ferien.

Alle steder i verden kan du blive udsat for dårlig mad, knapt så hygiejniske tilberedningsmetoder, hvilket ikke er noget vi værdsætter særlig højt som gæster, men det er desværre ofte tilfældet. Dette bærer selvfølgelig nogle ting med sig, som kan ramme din mave, men hvis du har mælkesyrebakterier med dig, så kan du om ikke andet nedsætte risikoen for at du bliver ramt at maveonde, da du styrker mavens naturlige forsvar.

Tak!….

Hvis du er nået helt til bunds i denne artikel, så tyder noget på at mælkesyrebakterier kunne være et godt kosttilskud til dig. Jeg ønsker dig derfor alt mulig god vind fremover – tak fordi at du læste med.