Brug mindfulness i din motion

Hvorfor motionerer du? De mest typiske svar er: Jeg ønsker at komme i god form. Jeg ønsker mere energi i min hverdag. Fordi alle andre gør det. Og JA – du kan helt sikkert finde mange flere svar, men pointen i dette indlæg er faktisk noget helt andet. Nemlig dét, at rigtig mange helt glemmer det vigtigste i motionen. Læs med.

Skrevet d. 19. maj 2020 af
kvinde udøver mindfullness
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Vær den første til at bedømme dette indlæg!

Motionen bør være dit frirum  

Motion skal ene og alene handle om positivitet og glæde. Mange glemmer helt dette, men dyrker motionen fordi den skal overstås og ikke af lyst. Motionen er dit individuelle frirum, og det er vigtigt at du husker dette. Det er her man har mulighed for at lægge en ”måske” travl hverdag bag, og kun fokusere på sig selv.

Disciplinen i at tænke på sig selv

Frirummet i at dyrke motion giver anledning til en række muligheder. Det er her man har mulighed for at arbejde på sig selv. Godt nok vil det kræve en anelse træning at kunne gøre dette, men har du først forstået hele idéen med det, er du kommet langt.

Helt overordnet kan du også sige at du bringer mindfullness ind i din motion. Mindfullness handler i bund og grund om at være nærværende. Og netop det her med at være nærværende, er utrolig vigtig – ligegyldig om det handler om arbejde, dit sociale liv eller motion. Hvis du konstant lever efter filosofien, at det bare skal overstås, vil du konstant jagte stress og fravær.

Lærer du at mestre denne disciplin vil du opleve et langt større overskud i din hverdag, og måske finder du endda ud af, at det her motion kan give dig en ny form for indre ro og balance.

Hvad kan jeg gøre?

Helt lavpraktisk bør du prøve at tage tiden til dig selv næste gang du tænker på at dyrke motion. Her er det underordnet om det er løb, fitness, cykling eller en gåtur. Har du først taget tiden til dig selv, vil du også erfare et helt andet mindset når du motionerer.

Øvelsen kan godt være svært hvis du aldrig har prøvet det før. Men langsomt vil du erfare at du bliver bedre og bedre til at lytte til din krop og dig selv. Og du skal heller ikke blive forstyrret af, at du eksempelvis registrerere at du ikke er nærværende. Det er OKAY – og faktisk blot et tegn på at du begynder at lytte til din krop.

Fedt!

Inden du motionerer:

Sæt dig et par minutter og tøm hovedet for tanker.

Ligesom alle mulig andre facetter i dit liv, så fungerer det ikke med støj omkring dig. Du skal være mentalt klar for at løse opgaven. Sidder du eksempelvis i et møde på arbejde uden at være forberedt, men kommer måske direkte fra en travl morgentrafik, og ikke har fået forberedt dig grundigt – jamen så vil du også erfare at det er svært at komme efter det. Den gode start virker altid.

Endvidere kan du arbejde med din vejrtrækning.

Vejrtrækning er en yderst undervurderet disciplin, men kan have afgørende konsekvenser for din præstation.

Når du motionerer:

Tænk over hvordan kroppen føles. Hvordan er din vejrtrækning? Dyrk ikke motion for at presse dig selv til urealistiske grænser, men lyt til dig selv.

Du kommer ikke i god form af at presse dig selv til makspuls én gang, men ved regelmæssigt – minimum 3 gange ugentligt dyrkning af motion. Det er rutiner som bygger resultaterne.

Motionen handler om dig, hvilket også er det du kan tage med dig fra dette indlæg. Find glæden frem og indtænk mindfullness i motionen.

Rigtig god træning.