Vaneændringer – konkrete redskaber til at lykkes med dem

Vi har glædet os - og nu er den her. Dette er artikel 2 ud af 3 i mini-serien omkring vaneændringer. Serien er udarbejdet af Gitte Skov Frandsen som har en bred uddannelse- og erhvervserfaring inden for området. God læselyst 💚

Skrevet d. 13. marts 2019 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Vaneændringer – konkrete redskaber til at lykkes med dem
5 (100%) 7 stemmer

Vaneændringer: Del 2 ud af 3

I denne del 2 af mini-serien om vaneændringer dykker vi ned i, hvordan man bedst griber det med vaneændringer an. (Fik du ikke læst del 1 kan du finde den her)

Du får en række konkrete redskaber til at gribe din kommende vaneændring optimalt an, sideløbende med en forståelse for hvorfor det kan være svært, og hvilke faldgrupper du skal være på udkig efter at undgå.

Først af alt – dine vaner har du formentlig haft med dig i en årrække, så indstil dig på at finde tålmodigheden frem. Din hjerne vil igen og igen forsøge at få dig tilbage til dine gamle vaner, fordi de kræver mindre mental energi.

Dernæst skal du forstå, at den person du er i dag, ikke er den samme person der kommer i mål med vaneændringen. Du skal nemlig vokse ind i den personlighed som mestrer den nye vane/livsstil. Altså udvikle og ændre dig som person, så du med små daglige handlinger kommer tættere på målet. Selvom du lige nu tænker at dit mål fx er at tabe 10 kg, så er det faktisk ikke selve vægttabet der giver dig tilfredsheden og glæden indeni når du kommer i mål. Det er den person du har udviklet dig til undervejs, der giver glæden – og som jo i øvrigt kan tage æren for at vægttabet er lykkes. Det er også den eneste måde det kan holdes på – ved at det er din personlighed der er ændret, fremfor at bruge fx viljestyrken til at navigere med.

Konkrete eksempler på hvad du kan gøre:

Lad os fx sige at du ønsker en mere miljøvenlig livsstil og lige nu ikke skænker det en tanke. Første små skridt kan så være at affaldssortere og sørge for korrekt genanvendelse af fx plastik, pap, glas osv. Dine handlinger begynder at afspejle dit ønske, og lige så stille bliver du en miljøbevidst person. Men kun så længe det afspejles i dine handlinger. Du ved det, andre kan se det og der er overensstemmelse mellem den person du gerne vil være, og den du er. Og dét skaber glæde, energi & overskud. Din hjerne elsker at lykkes!

Har du et ønske om at tabe dig, skal du ligeledes finde et sted at starte og så bygge på lidt ad gangen. Alle har et forskelligt udgangspunkt, så lad være med at følge noget fordi det virker for andre. Det er din personlighed & karakter der via daglige handlinger skal bringe dig tættere på målet.

Den gode nyhed er, at det ikke behøver være kæmpestore, uoverskuelige handlinger. Det kan også være at gå fra at drikke 3 glas sodavand dagligt til 1. Eller bytte krydderbollen til morgenmad ud med havregryn 3 dage om ugen. Hvad der nu giver mening for dig. Det er ikke så meget den konkrete handling, som det er at der ER en handling, der sender dig på rette kurs.

Det der sker når du tænker på at ændre noget, er at du tager din nuværende ”standard” på området op til overvejelse. Fx når du tænker at NU vil du tabe dig x antal kilo, spise sundere, blive skilt eller hvad det nu kunne være.

Så forud for enhver succesfuld vaneændring, ligger altså det med at højne din standard. Det eneste der afholder dig fra at opnå dit mål er, hvis du sænker den standard igen – i form af at beslutte dig for, at det alligevel ikke var vigtigt nok. Firkantet sagt, selvfølgelig, men når alt kommer til alt, er det sådan det hænger sammen.

Måske kan du huske fra artikel 1 at din hjerne utrolig gerne vil modarbejde dine anstrengelser for at ændre vaner og livsstil?

Så meget desto vigtigere er det, at du noterer dig pointerne i artiklen hér. Om at tænke mere i handlinger end i slutmål, og dele disse handlinger op i små overkommelige bidder. Det er åbenlyst bedre at lykkes med 10 små dele af vejen til målet, end at fejle ved at prøve at tage vejen i 1 eller 2 bidder.

Dét er nogle af hjørnestenene i en varig & holdbar vaneændring.


Dette kigger vi på i del 3

I 3. og sidste artikel i denne mini-serie får du indsigt i hvordan ændringerne virkelig implementeres og slår så dybe rødder i dig, at de fremadrettet bliver din hjernes naturlige valg.

Jeg håber du er blevet inspireret til at gå i gang med at kigge på dit eget liv, og beslutte at det skal være NU du tager de første skridt mod at skabe det liv du drømmer om. Med overskud, energi og glæde. Det fortjener du, og derfor har jeg også et fantastisk tilbud til dig som er klar til at realisere drømmelivet og lykkes med det, én gang for alle.

Som et specialtilbud kun til læsere her hos HELSEBOOST.dk har jeg sammensat et særligt 6 ugers kickstart forløb bestående af mit onlinekursus Selvkærlig Vaneændring 2019, 4 stk. 1:1 konsultationer, og ubegrænset online sparring undervejs. Værdi i alt: 1900,-

Du får det for kun 995,-. Da det er et særligt tilbud kun til læsere hos HELSEBOOST.dk, figurerer det ikke på min hjemmeside Drømmelivet.dk, du skal bare sende en mail til mig på gitte@droemmelivet.dk for tilmelding eller for at høre nærmere.