Er rosiner sunde?

Rosiner smager jo fantastisk - men er de egentlig sunde? Jeg tager pulsen på rosiner i dette indlæg på HELSEBOOST. Husk at følge os på de sociale medier, for altid at blive opdateret på ugens yogaøvelse, den lækre smoothieopskrift eller bare et spændende søndagsindlæg. Tak fordi du læser med.

Skrevet d. 23. december 2018af
Rosiner og andre nødder
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Er rosiner sunde?
5 (100%) 11 stemmer

Sunde rosiner

Rosiner er en utrolig sund og velsmagende drue, som fint kan kommes i retter, såsom en frisk spidskålsalat med æble og rosiner. 

Rosiner er hurtigt blevet en af danskernes favoritdruer. Den er rigtig populær i mange snackposer, og bruges flittigt som den sunde snack til både børn og voksne. Desuden er den super god til morgenbordet, da den med sin sødme kan erstatte noget af det man måske savner i sin havregrød, mysli eller lignende. 

Her er nogle gode grunde til at spise rosiner sammen med din morgenmad:

  • Rosiner er ligesom dadler rige på calcium , der bidrager til stærke og sunde knogler. 
  • De sørger for et optimalt tarmsystem og hjælper på eventuel forstoppelse.
  • Rosiner har også et rigtig højt kalorieindhold, og giver derfor masser af vigtig energi og næring til kroppen.
  • Rosiner sørger også for en sund og optimal blodcirkulation og kan bidrage til at sænke forhøjet blodtryk.
  • Rosiner indeholder rigtig mange vitaminer og fibre.
  • Vigtigst – rosiner smager godt. 🙂

Vindruer eller rosiner?

Rosiner og vindruer er næsten identiske, og mange mener at den eneste forskel er smagen.

Når frugter tørres som rosiner fjerner man vandet fra vindruen.

Selvom vindruen tørres til rosiner, har rosiner stadig det samme indhold sukker som en drue, men indeholder flere kalorier. En rosins kalorieindhold koncentreres nemlig under tørring, og der findes derfor lidt flere kalorier i rosiner end der gør i druer.

Men er det så en god eller dårlig ting? Altså jo flere kalorier der er i det du spiser, jo mere skal der forbrændes. Spiser man en kop rosiner indtages ca. 200 kalorier, hvorimod kun 50 kalorier ved vindruer. Men NEJ – det behøver IKKE at være en dårlig ting.