Ugens Yogaøvelse – Trekanten

Så blev ugens yogaindlæg klar. Det er igen vores allesammens yogaekspert Malene K Pedersen der står for indlægget. I denne uge er det 'trekanten' som Malene har fokus på. Lær at lav øvelsen rigtigt! Tusind tak fordi du vælger at læse med. God weekend.

Skrevet d. 25. januar 2019 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Ugens Yogaøvelse – Trekanten
5 (100%) 13 stemmer

Ugens yogaøvelse fredag d. 25.01.2019

Engelsk: Triangle Pose
Nørdet term (sanskrit): Trikonasana (udtales: trick-cone-AHS-anna)
Dansk Slang: “Trekanten”

Det vigtigste er at din ryg er lige!

Du tager et stort skridt med højre fod frem. Den venstre fod drejer ca 45o, ydersiden af foden presses ned i måtten . Begge ben er strakte og spænder godt op. Armene er strakte og vandrette ud til siden (skuldrene væk fra ørene). Brystet og ansigtet peger lige frem med den venstre fod.

Nu strækker du den højre arm frem over den højre fod, så du ligesom giver plads i hoften, til et godt dybt sidestræk. Det er vigtigt du laver denne bevægelse, da det giver plads til et dybere stræk og en mere lige rygsøjle!

Hele overkroppen følger med den højre arm, der søger ned mod din højre leg. Den venstre arm søger at strække sig lodret op. Søg at strække ud gennem fingerspidserne, åbn op i brystet, stærke ben, en aktiv ryg og mave. Voila! Trekant.

Nu kan du prøve modsatte side.

I stillingen her får du et super godt hasestræk og sidestræk. Styrken i benene, hjælper dig til at holde styrken i ryggen og i maven, såvel som armene. Et lækkert yoga stræk og stilling til at mærke power og stræk!

FOKUS: Det er vigtigt du giver dig tid til at lære dette stræk og denne stilling at kende. I starten er det vigtigere at du har fokus på, at rygsøjlen er lang og lige og at du får spændt op i benene. Dette så du har god støtte når du skal ned med overkroppen til vandret. Målet er at rygsøjlen er lang og lige! Og på sigt så vil du nå længere og længere ned med overkroppen til vandret, når smidigheden følger med. Det hjælper også at fokusere på, at åbne op i brystet og strække ud gennem armene.

ALTERNATIV: Du kan evt. starte med at bukke let i det forreste knæ og støtte hånden mod dit lår, knæ, leg.

BONUS INFO: Din yogablok er din bedste ven! I stillingen her kan du bruge den som din forlængede arm til, at nå jorden med den arm der søger ned. Dermed får du mulighed for, at fokusere på at åbne op i brystet og strække den modsatte arm op mod loftet og virkelig rette ryggen ud.

Rigtig god fornøjelse!

Kh. Malene, din yogalærer