Ugens yogaøvelse – Kobraen

Så har vores yogaekspert Malene K Pedersen endnu en yogaøvelse klar til dig. Rigtig god weekend!

Skrevet d. 11. januar 2019 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Ugens yogaøvelse – Kobraen
5 (100%) 10 stemmer

Yogaøvelse fredag d. 11.01.2019

Engelsk: Cobra Pose
Nørdet term (sanskrit): Bhujangasana (udtales: boo-jang-GAHS-anna)
Dansk Slang: “Kobraen”

På en indånding løfter du dig op i kobraen

Kobraen er et skønt modstræk for ryggen i en tid, hvor vi hele tiden er foroverbøjede over computer, tablet og mobiltelefon. Den giver smidighed til rygsøjlen og god styrke for hele bagsiden.

FOKUS: åbn op i brystet, skuldrene væk fra ørene, aktive baller og lår

Hænderne er placeret under skuldrene, albuerne ind til kroppen. Spænd op i baller og i lår. Herefter løfter du dig op i armene. Start med bukkede albuer, der søger ind til kroppen. Så kan du altid arbejde dig hen imod strakte arme, da denne position kræver god smidighed i din ryg og kræver at kunne åbne godt op i brystet. Dine baller og lår er aktive til, at støtte ryggen i denne bagoverbøjning. Du får skuldrene væk fra ørene, ved at trække skulderbladet tilbage og “ned i lommen” på ryggen. Start med en lang lige nakke, en næse der peger lige frem og så kan du med tiden lade panden søge op mod loftet, altså hvor du kigger op i stillingen. Men lad dette være sidste skridt når du mærker, at resten er på plads.

Ønsker du en minikobra, så er det kun den øverste del af brystet der løftes fra måtten, albuerne er suget ind til siden og du kan evt, løfte hænderne fra din yogamåtte og mærke hvordan du ved at løfte hænderne i denne minikobra, virkelig får aktiveret ryggens muskler.

BONUS INFO: Har du en yogablok? Du kan placere den mellem underbenene og presse begge ben ind mod blokken når du løfter dig op i din kobra. Så skulle du gerne kunne mærke hvordan du får aktiveret baller og lår.

God fornøjelse !

Kh. Malene, din yogalærer

Malene Pedersen