Ugens yogaøvelse – Duen

Efter en afsluttet vinterferie (uge 7) er vi endnu engang tilbage med ugens yogaøvelse. Alt er som det plejer, hvor vores yogaekspert Malene K Pedersen deler hendes tips med os. Tak fordi du læser med, og hav en skøn weekend når du kommer dertil.

Skrevet d. 22. februar 2019 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Ugens yogaøvelse – Duen
4.91 (98.2%) 11 stemmer

Ugens yogaøvelse fredag d. 22.02.2019

Engelsk: Pigeon Pose
Nørdet term (sanskrit): Eka Pada Rajakapotasana (udtales: eh-KAH pah-DAH rah-JAH-cop-poh-TAHS-anna)
Dansk slang: “Duen”

… og så smelter du ned over dit forreste lår…

Det her stræk er et super nørdet stræk, fordi det kræver god kropsbevidsthed at lande kroppen der, hvor du mærker strækket er bedst for dig. Det er vigtigt at du tager dette stræk stille og roligt og har dig selv med hele vejen.

Tag evt. udgangspunkt i hundestrækket (se tidligere yogaøvelse). Her trækker du dit venstre knæ ind under dig, lad underbenet gå på tværs ind under dig så meget din krop tillader det, foden lander ud til højre side.

Sænk dit højre knæ i måtten og stræk dit højre ben så langt bagud som muligt. Baller og lår er aktive. Dit venstre ben er også aktivt. Pres op igennem armene, evt. pres op igennem fingerspidserne. Tænk forlængelse op gennem rygsøjlen, med en usynlig snor på toppen af hovedet, der hjælper til at strække ryggen og nakken lang. Hagen synker en smule ind. Åbn op i brystet, skuldrene væk fra ørerne. Hold strækket/stillingen 3-5 min. eller et par dybe vejrtrækninger. Tag nu modsatte side. Her løfter du dig og tilbage, samme vej som du kom ind i strækket.

FOKUS: søg mod fornemmelse af det bagerste ben der strækker sig langt bagud og det forreste ben søger fremad, så du får en modsat rettet stræk. Et stræk i begge retninger og herefter læner du dig ind i stillingen, evt på en udånding.

BONUS INFO:  gerne pud op med puder mellem benene eller en blok under det forreste bens balle, da det kan støtte dig i at slappe af i stillingen her. Find ro og fordybelse ved at glide over i en foroverbøjning evt med en blok under panden, så nakken kan slappe af, hvilende på albuerne, eller hvis smidigheden er til det, stræk armene langt foran hovedet og hvil panden i måtten.

Rigtig god fornøjelse!

Malene Pedersen

Kh. Malene, din yogalærer