Hvad er D-vitamin?

Efteråret har ramt os, hvilket også betyder færre soltimer. Mindre sol, betyder også mindre d-vitamin. Men hvad er d-vitamin? Og hvorfor er det vigtigt? I dette indlæg kigger vi lidt nærmere på d-vitamin.

Skrevet d. 4. oktober 2018af
lyshåret pige sidder på kløft
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Vær den første til at bedømme dette indlæg!

Solens effekt på mennesker

De fleste danskere holder rigtig meget af solen. Hvert år rejser mange af os sydpå, for at være helt sikre på at opleve solens varme energi. Solen er vigtig i forhold til vores humør og overskud. Du kender det sikkert – de dage hvor morgensolen brager ind af soveværelsesvinduet, er det bare lidt nemmere at komme ud af fjerene, end de dage vores regnen siler ned. Det er især træthed, som er én af de mest mærkbare faktorer når efteråret og vinteren for alvor rammer. Grunden til dette, skyldes både på grund af de færre soltimer, men i høj grad også mangel på d-vitamin.

Heldigvis findes der en løsning på dette, sådan at du kommer helskindet gennem efteråret og vinteren med masser af overskud.

Når man indtager D-vitamin skal man være en lille smule påpasselig. Godt nok er d-vitamin et fedtopløseligt vitamin, som betyder at det ikke kan opløses i vand, og udskilles med urinen. Dog kan meget store indtag medføre forgiftningstilstande i kroppen, da det kan ophobe sig i kroppens fedtdepoter. Det er de nøjagtig samme forholdsregler, som man  kender det fra de andre fedtopløselige vitaminer som A, E og K vitamin.

Den overordnede effekt af D-vitamin

Helt overordnet øger det optagelsen af calcium fra tarmsystemet. Ydermere er d-vitamin også nødvendigt for knoglernes og tændernes omsætning af calcium. Denne funktion er ganske enkelt meget afgørende, eftersom calcium er et livsvigtigt grundstof, der er med til at styrke krop og sind – som samtidig med bidrager til et styrket immunforsvar.

D-vitamin kan som nævnt også fås gennem kost og sollys. Der er nogle klokkeklare symptomer, som går igen, hvis man har en mangel på d-vitamin.

Nogle af disse er blandt humørsvingninger, træthed, muskelsvækkelse, tandforfald, skrøbelige knogler m.m.

Så selvom solen er den vigtigste kilde til D-vitamin, er der stadigvæk rig mulighed for at få dækket sit behov i perioder, hvor der er færre soltimer.

Kender du B-vitamin? Læs mere om B-vitamin her