Omega Olie – Din fedtsyre guide

Skrevet d. 4. oktober 2018 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Vær den første til at bedømme dette indlæg!

Fedtsyrer, kost og kosttilskud – få den rigtige balance.  Får du nok fisk, nødder, god olivenolie, hørfrøolie m.m i din daglige kost? Der er langt fra nok fokus på vigtigheden af de gode fedtsyrer i kosten og som kosttilskud.

I dette indlæg kan du blive lidt klogere på de forskellige omega olier – herunder henholdsvis omega 3, 6, 7 og 9. 

Hvad er Omega 3?

Omega 3 er en essentiel fedtsyre, der indgår i cellemembranerne, hjernen og holder vævet smidigt.

Spiller en vigtig rolle for dannelsen af nye alle sunde celler.

Findes hovedsageligt i hørfrø, fisk, chiafrø, valnødder, græskarkerner, hvedekimsolie, bladgrønt og alger. Det er især i fede fisk såsom laks, makrel, tun og sild, som indeholder omega 3. Omega 3 er tilhører kategorien: “de livsnødvendige fedtstoffer” og eftersom kroppen ikke selv kan danne stoffet, er det nødvendigt at det tilføres udefra enten igennem kosten eller tilskud.

Det er en meget vigtig fedtsyre, som i høj grad er med til at sikre dig den fedtsyrebalance, din krop har brug for. Dog er det essentielt, at man opbevarer sin omega 3 ansvarligt. Det er meget sart fedtsyre, hvilket også betyder, at hvis den får direkte sollys eksempelvis kan blive harsk og dårlig. En harsk olie, bør IKKE anvendes som tilskud.

Der findes mange forskellige slags omega 3 fedtsyrer på markedet, men de mest vigtige er ALA, EPA og DHA.

  • Overordnet bidrager omega 3 til at stabilisere hjerterytmen.
  • Medvirker til at dæmpe betændelse og irritation – samt har en meget god effekt på huden.
  • Hjælper til at regulere blodtrykket

Hvad er Omega 6?

En essentiel fedtsyre der kombineret med omega 3 har mange sundhedsmæssige fordele.

Det handler bare om at få de to olier i den rette mængde i forhold til hinanden.

Findes hovedsageligt i mandler, solsikkekerner, sesamfrø, olivenolie, hampefrøolie, kæmpenatlysolie og hjulkroneolie.

Kunsten er netop at få en sund balance mellem omega 3 og omega 6 fedtsyre. De fleste har en tendens til at få rigelig med omega 6, men derimod sværere ved at få dækket sit omega 3 behov. Omega 6 får man som skrevet, blandet andet igennem nødder og kerner.

Man skal derfor være meget opmærksom på balancen her, da det netop er kunsten til at skabe en sund, stærk og balanceret krop.

Hvad er Omega 7?

Indeholder palmitoleinsyre og har en anti bakteriel virkning, fedtsyren er god til fedme relaterede sygdomme og slimhinder.

Findes hovedsageligt i havtorn, fisk og macadamia-nødder. Du kender måske også denne nød, som verdens fedeste nød.

Hvad er Omega 9?

Er en ikke essentiel olie, som kroppen selv producerer når der er nok omega 3 og 6 tilstede.

Findes hovedsageligt i avokado, oliven, chiafrø. mandler, pecan, macadamia, cashew og hasselnødder.

5 basale tips til hvordan du kommer i gang

1. Få nok af den gode omega 3 ved at tilføje olie til din kost i form af en god fiskeolie tilskud.

2. Spis rå (og gerne iblødsatte) nødder, frø og kerner på din morgenmad, frokost og aftensmad.
(Men ikke mere end 10 stk (nødder) pr. måltid)

3. Køb en god kokosolie til at stege i. Kokosolien er den olie der bedst kan tåle de høje temperaturer, der ofte anvendes når maden steges på panden.

4. Anskaf eventuelt også en god økologisk olivenolie til salater, humus og dressinger.

5. Økologisk hørfrøolie eller hampefrø er gode til at røre i smoothies eller i juicen.

Gode kosttilskud

Populære, veldokumenterede og rene fiskeolie præperater

Ren omega 3

Nordic Naturals – Omega 3 eller Cod Liver Oil – flydende eller kapsler
Eye Q – flydende eller kapsler
Eskimo 3 – flydende eller kapsler

Omega 3,6,9

Solaray – All Omega
Nordic Naturals – Complete Omega
Biosym – EPA GLA

Mængde

Start med den højeste anbefalede daglige dosis i nogle uger for at fylde kroppens depoter op, derefter kan man sætte mængden til vedligeholdende hverdagsbrug.