Yoga fra A-Z med Malene K Pedersen

Yoga er alle vegne. Vi har talt med Malene K Pedersen, der er uddannet Psykomotorisk Terapeut & Yogalærer, samt stifter af Yogaforløb - yogaforloeb.dk, Dit Yogaforløb. Yoga kan virkelig noget - måske også for dig. Læs med.

Skrevet d. 28. november 2018 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Yoga fra A-Z med Malene K Pedersen
5 (100%) 6 stemmer
Malene Pedersen
Malene K Pedersen – Yogaekspert

Yoga er alle vegne

En af grundene til at jeg blev ”afhængig” af yoga, er den fysiske oplevelse af hvordan kroppen og sindet på magisk vis forandrer sig positivt. Når mine elever kommer og siger de er blevet smertefri, eller har fået større bevægefrihed, eller sover bedre om natten. Så er det altså fordi yoga KAN noget.

Yoga styrker krop og sjæl

Personligt har min vinding været en enorm følelse af styrke i min krop og det til trods for, at jeg måske ikke har dyrket yoga ofte.

Den tilgang du får til kroppen, den ro du kan formidle når kroppen skal præstere, er guld værd. Det kan være alle steder – på jobbet, i familien, til sporten osv. Det dybe åndedræt og den oplevelse af bare at være til stede lige nu, er en følelse ALLE fortjener. En krop i balance, styrker både krop og sjæl. Jeg ville på ingen måde være foruden.

Once a yogi always a yogi 🙂

Sådan kom jeg i gang med Yoga

Måden jeg kom i gang med yoga på, var egentlig bare at søge på nettet, kigge i avisen og forhøre mig lidt omkring. Den første gang kan det være rigtig godt at prøve det IRL (in real life), for at yogalæreren kan støtte dig igennem sessionen. Desværre er der rigtig mange som føler de skal være smidige, og derfor tør de ikke vise sig fysisk på et hold. Det er ærgeligt, men det er der heldigvis løsninger for.

Bl.a. så har vi hos YogaForløb skræddersyet personlige programmer, hvor yogalæreren kommer hjem til din dagligstue og underviser dig, så du kan være i trygge omgivelser. Dette kan være en rigtig god idé – særligt i den travle tid vi lever i, og ikke altid har mulighed for at komme afsted til yogastudiet, med arbejde, børn og familieliv der skal passes.

Det betyder: Du kan tilmelde dig et hold i din by, få en personlig yogatræner hjem i stuen hos Yogaforløb, eller finde yoga videoerne på Youtube og prøve dem af selv derhjemme. Du kan også låne yogabøger på biblioteket, men du får mest ud af at prøve øvelserne selv, med en guidet introduktion naturligvis.

Yoga

Yoga kan laves hjemme i stuen

Når du begynder at dyrke yogaen derhjemme, kan du i virkeligheden gøre det på gulvet uden noget som helst.

Det er klart at har du en måtte, så har du ligesom også dedikeret dig til at skulle komme i gang.

Du har også mulighed for at supplere din yogapraksis med alle mulige former for yoga gear.

Det kan fx være 2 blokke, som jeg klart på sigt vil anbefale, da de kan hjælpe dig og støtte dig i balance øvelser, som fx kriger III eller halv måne, der giver kroppen ro til at lande i afspændende øvelser som fx sommerfuglen, hvor blokkene kan placeres under lårene. De er intet mindre en fantastiske!

Ud over blokke, har jeg også altid en rem med mig, og den er i den grad også uundværlig hvis du starter til yoga og føler dig usmidig. Den er guld værd og din forlængede arm, som fx når du skal lave kongeduen og bare gerne vil kunne nå dine tæer. Derudover så findes der både yogahjul, yogapølle armstandsbænk osv.

Opsummering i forhold til Yoga Gear: Har du en måtte, 2 blokke, en rem, er du godt kørende.

Ugens højdepunkt bliver din Yoga

Går du til yoga én gang om ugen i en times tid, vil du måske opleve at den éne time, bliver ugens højdepunkt. Det er her du sætter tid af til dig selv, og virkelig får trukket vejret.

Har du et behov for at opnå styrke i din yogapraksis, vil jeg anbefale dig at dyrke yoga mindst 2 gange om ugen – af mindst én times varighed. Dog skal du være opmærksom på at der er uanede former at vælge imellem og jeg vil klart vælge en lidt mere dynamisk yoga som vinyasa eller en time der kalder sig for power yoga.

Er du til ro og afslapning, vil jeg helt sikkert anbefale yin yoga, som intet har med styrke at gøre. Men er balsam for krop og sjæl. Du kan altid selv lave dit research på nettet inden du starter, og læse om de forskellige former, så du får matchet dit behov ordentligt.

Yoga

Både mænd og kvinder på yogaholdende

I al den tid jeg har undervist har der både været mænd og kvinder på holdene. Dog klart et flertal af kvinder.

Det er en skrøne at det kun er for kvinder. Mænd kan have kæmpe vinding ved at gå til yoga, generelt er det bare godt for kroppen at blive rørt og strukket i alle dens led, som yogaen kan.

Mandeyoga, vinder også mere og mere frem. Hvor mændene kan være sammen om, at øve sig og nørde yogaen uden præstationsangst for det modsatte køn. Dog vil jeg blot sige at jeg selv er en kvinde, og udtalelsen er en formodning, så jeg kan ikke tale på mændenes vegne. Men min oplevelse er, at Mænd rigtig godt kan lide yoga! Men det er måske virkelig usexet eller umandigt, at se alle de smidige kvinder slange sig i en omvendt kriger, hvis man som mand har svært ved at lande i en kriger II. Til det har jeg kun at sige

Mænd! Mød op og vis kvinderne hvor modige I er! For vi syntes I er så seje at I kaster jer ud i det og får den vinding ud af yogaen, som vi så gerne vil dele med jer.

Ingen er perfekte fra starten af, alt kræver øvelse og smidighed er noget du får med tiden. Så vi må slå fast én gang for alle. Yoga er til alle køn og ingen kroppe er éns og dermed vil de forskellige stillinger altid se forskellige ud og mærkes forskelligt hos den enkelte.

Siddestillende arbejder kan være hårdt

Vi mennesker i dag, har generelt meget ensformige bevægelser i vores arbejde og liv og vi sidder rigtig meget ned. Det gør at kroppen falder sammen, muskler bliver dermed forkortet og slappe, leddene bliver stive og usmidige og det påvirker selvfølgelig alle kroppens processer fysisk som mentalt.

Vi bliver i den grad påvirket, fordi vi er skabt til at bevæge os og kroppen fornyer sig herigennem bevægelsen og når kroppen har det godt, så har sindet det også godt.

De to ting, krop og psyke hænger uløseligt sammen. Det er i dag folkeoplysning at motion er godt! Vi ved det! Og yoga er bare fantastisk når det kommer til at få bevæget kroppen. Med den rette underviser, så får du både smurt, styrket og balanceret kroppen og dit sind.

Yoga - Helseboost

Kom i gang med Yoga

Hvis du er i tvivl om yoga er noget for dig, eller bare nysgerrig på at komme i gang, så kan YogaForløb hjælpe dig til at komme i gang med et skræddersyet program til din krop og dine behov.

Du har både mulighed for at arbejde med forskellige problematikker som fx kroniske lidelser. Det kan også være du bare gerne vil være smidigere, eller have støtte til at holde din egen praksis i gang kontinuerligt, med din egen personlige yogalærer og så endda med muligheden at det sker hjemme hos dig selv, da kørsel er inkl. alt efter hvilken løsning du vælger hos YogaForløb.

Jeg glæder mig til at se dig.

Tak for det fine indlæg af Malene K Pedersen omkring Yoga.