Overvej svømmetræning som din nye træningsform

Når mange går i gang med at dyrke sport for at tabe sig eller komme i form, så er det stort set altid løb, styrketræning eller cykling der bliver valgt. Men har du nogensinde overvejet svømning og svømmetræning som alternativ træningsform? Formentligt ikke, men det burde du helt sikkert gøre af flere forskellige årsager: Alle disse kommer vi ind på herunder.

Skrevet d. 16. september 2020 af
Svømmetræning
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Overvej svømmetræning som din nye træningsform
5 (100%) 1 stemmer

Hvad er svøming overhovedet for en sportsgren?

Du har helt sikkert hørt om Michael Phelps eller danske Pernille Blume. De er nogle af verdens bedste svømmere, og svømmer op mod 9 gange om ugen i vandet. Men så god og så mange gange om ugen behøver du slet ikke at svømmetræne, for deres mål er at blive hurtig i vandet – dit er formentligt til gengæld bare at tabe nogle kilo eller komme i bedre form?

Og her kan svømmetræningen altså i høj grad hjælpe dig.

For svømning går basalt ud på at tage nede i den lokale svømmehal, hoppe i det til tider kolde vand og svømme frem og tilbage. Og så er du ligesom i gang.

Du behøver hverken den helt dyre cykel, nogle unikke løbesko eller tage hele vejen op i det lokale træningscenter. Tilgengæld har du sikkert allerede et gode badebukser eller badedragt samt et par svømmebriller, også er du faktisk good-to-go til at starte på svømmetræningen.

I dag svømmer over 300.000 danskere også og er tilmeldt en svømmeklub. Dermed er svømning også danmarks tredje mest populære sportsgren, hvilket vidner om hvor populært det faktisk er, selvom du formentligt ikke engang selv har overvejet det?

Svømning i pool med dykkerbriller

5 gode grunde til at starte med svømmetræning – lige nu

Ja, hvorfor er svømmetræning så så godt for kroppen? Det vil jeg forsøge at give dig svaret på her.

1. Du taber dig som aldrig før

Det er bevist at ved svømning forbrænder du betydeligt mere end ved at løbe, cykle eller ro. Og det undrer dig måske, men den er skam god nok. Hvor du f.eks. ved løb kun har underdelen af kroppen i gang, så er du altså nødt til både at aktivere armene, coren og benene for at kunne holde dig oven vande. Og det sikrer altså en forbrænding ud over det sædvanlige.

For at få lidt fakta på banen, så har en undersøgelse vist at ved 30 minutters svømning forbrænder du 467 kalorier. På samme tid forbrænder du 419 kalorier ved løb, 167 ved cykling og 348 ved roning.

Så det er da nok den største grund til at begynde at svømmetræne kontinuerlig – du taber dig rent faktisk mest herved.

2.  Muskelopbygning på steroider

Når du svømmer, så er det faktisk ligesom at styrketræne uden at holde pause. For da vandet vejer 90% mere end luften, så er du nødt til hele tiden at flytte vandet. Og det mærkes lidt i stil som når man løfter vægte. I vandet er du bare nødt til det hele tiden, og derfor oplever mange også at de efter kontinuerlig opbygger større muskler end de gjorde ved bare at styrketræne normalt. Det er jo heller ikke for sjovt at Michael Phelps og Pernille Blume ser så stærke ud – det kommer nemlig helt naturligt når man svømmetræner.

3. Koster ikke en krone at komme i gang

Som forklaret tidligere, så har du formentligt allerede alt det gear du har brug for til at starte med svømmetræning. Det gælder badebukser / badedragt samt et par gængse svømmebriller, også er du faktisk klar til at starte.

Når du så ender med at komme godt i gang med en rutine svømning, så kan du overveje at anskaffe noget decideret svømmeudstyr. Her vil jeg specielt anbefale et par svømmefødder, en pullboy samt en svømmeplade. Så burde du være godt klar til at forbedre din svømning, for det kan disse redskaber netop hjælpe med. Det gør hele læringen betydeligt nemmere.

4. Skåner ledene og dit helbred

Igen sammenligner jeg med løb, men her har du helt sikkert oplevet at det efterfølgende har gjort ret ondt i dit knæ? Dette undgår du helt med svømmetræning. For når du er i vand, så bliver dine led og kroppen generelt ikke på samme påvirket af din kropsvægt, da vandet netop holder dig i høj grad.

Derfor er svømning også rigtig fordelagtigt for specielt ældre svømmere, der har problemer med kroppen.

5. Du kan intet gøre forkert.

Det nok bedste ved svømmetræning at du reelt set intet kan gøre forkert. Hvor du i styrketræningscentret tit kan komme i tvivl om hvordan og hvorledes du skal bruge en maskine, så får du aldrig den usikkerhed i svømmehallen.

Her svømmer nemlig alle hver især på sin egen måde og ingen måde er rigtig eller forkert.

Det betyder at selvom du måske ikke er den hurtigste og bedste svømmer til at starte med, så er der intet galt i dette.

I Så Fald vil jeg anbefale dig at starte med brystsvømning, dernæst crawl og til sidst ryg-crawl og butterfly. På den måde kommer du bedst i gang.

svømning

Hvordan kan du så lave svømmetræningen endnu sjovere?

Nogle har det med at afskrive svømning allerede før de har prøvet det, fordi “man jo bare svømmer frem og tilbage og kigger på en sort streg på bunden”. Og ja, det gør man måske også til en vis grad, men der er faktisk masser af muligheder for at gøre træningen endnu sjovere.

En ting er at tænke over hvordan du rent faktisk svømmer og forbedre dette. For at være lidt mere konkret, så kunne det være

  • At time dit armtag bedre
  • At arme og ben koordinere bedre.
  • At rytmen i svømningen passer
  • At vinklen på dit hoved kigger ned af og ikke fremad
  • At øve hvordan du trækker vejret til siden i crawl

En anden kunne være at kombinere de forskellige svømmestilarter. Altså svømme en bane crawl, dernæst en bane butterfly, så to baner brystsvømning osv. Så bliver det ikke helt så ensformigt, som det måske hurtigt kan blive ellers.

På samme måde kan du skifte i de tempoer du svømmer i. F.eks. svømme to baner langsomt, dernæst en bane alt det du kan.

Dertil kan du jo også udnytte det meget forskelligt slags svømmeudstyr der findes. Hvis du har et par finger paddles, så tag sådan et par på. Eller et par svømmefødder kan altid gøre underværker i forhold til at have det sjovt i vandet.

Reelt set er det kun fantasien der sætter grænsen for hvordan du kan lave svømningen endnu sjovere.

Så er det bare med at komme i gang!

Hvad venter du dog på?

Nu er der ihvertfald ikke nogle gode undskyldninger til ikke at hoppe ned i den lokale svømmehal og få svømmet et par baner eller ti.

Det skal nok blive både sjovt og god kalorie-forbrænding.

God træning!