Sæt tempoet op og lev længere!

Skrevet d. 27. juni 2018 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Vær den første til at bedømme dette indlæg!

Det er desværre ikke bilens tempo der her er tale om, men dit tempo når du går på fortovet. Undersøgelser har vist, at des hurtigere du går, desto mere kan vil din levetid blive forlænget. Det handler måske helt basalt om at aktivitet belønnes? Vi dykker ned i undersøgelsen og fastsætter den egentlige grund til at dette er tilfældet.

Tidligere undersøgelser har mange gange bevist at fysisk aktivitet er godt for vores krop, som derved forlænger vores potentielle levetid. Det med at få pulsen op 30 minutter om dagen er stadig aktuelt, men det er først nu, at man har undersøgt hvorvidt hastigheden på din gang har en positiv betydning eller ej.

Hvorvidt der er hold i denne påstand om at hurtigere gang kan forlænge levetiden har man valgt at undersøge på fem forskellige universiteter verden over. Man har forsket i Australien, England samt Irland, som alle har været ledet af professor Emmanuel Stamatakis. Selve formålet med undersøgelsen var at påvise hvorvidt der var en sammenhæng mellem ganghastighed og dødelighed, med udgangspunkt i hjerte-karsygdomme og kræft, samt andre dødelige årsager.

Forskerne anvendte data fra 11 forskellige befolkningsgrupper, som alt sammen foregik over en periode fra 1994 til 2008. Undersøgelsen indeholdte 50.225 deltagere, som alle forinden undersøgelserne startede udfyldte nogle skemaer omkring deres normale ganghastighed. Efterfølgende inddelte man alle deltagere i to forskellige grupper, som henholdsvis bestod af ’langsomog ’hurtig’.

Hurtig gang defineres typisk med 5-7 km/t.

Data holdt op mod registre over dødsfald

Da man havde de respektive dataer, så valgte man at sammenholde ganghastigheden med data fra diverse registre over dødsfald, hvor forskere kunne knytte disse to dataparametre til. Man var selvfølgelig opmærksom på en række faktorer, herunder alder, køn, BMI, samt andre former for fysisk aktivitet.

Analysen vist ret klart, at med et gennemsnits gang-tempo, så var der 20% lavere risiko for at dø af alle tænkelige årsager, sammenlignet med personer som gik decideret langsomt. Personerne i kategorien hurtig gang viste 24% lavere risiko for at dø, så forskellen var ikke så stor.

Overraskende nok, så hvis man kiggede på en specifik sygdom som hjerte karsygdomme, så var resultatet overraskende nok omvendt. Her havde personerne i kategorien langsom markant mindre risiko for at udvikle sygdommen, helt præcist 21%.

Det var dog svært at sige hvorvidt køn havde betydning, så man har ikke kunne fastslå hvorvidt at motion og hurtigt gangtempo skulle være bedre for udvalgte køn.

Størst fordel for ældre
Alderen har en væsentlige rolle i undersøgelsen. Det viser sig nemlig at ældre mennesker oplever større fordele ved at gå i et højere tempo en unge mennesker. Dette gør sig gældende for personer i alderen 60 år eller derover. Denne kategori havde 46% lavere risiko for at dø af sygdomme hvis de bevægede sig i et gennemsnitligt gå tempo, mens tallet steg til 53% hvis man derimod bevægede sig i et højt tempo.

Ældre der går langsomt
Man kunne også ud fra spørgeskemaerne konkludere, at midaldrende som går langsomt, kan udvise tegn på forhøjet risiko for hjerterelaterede dødsfald sammenlignet med den generelle befolkning.

Faktisk viser anden forskning, at hvis midaldrende angiver, at de går langsomt, kan det være tegn på, at de er i højrisiko for hjerterelaterede dødsfald sammenlignet med befolkningen generelt.

Alle undersøgelserne peger i samme retning; motion er sundt for kroppen, men et lidt højere gå-tempo kan være medvirkende til at modvirke risikoen for en tidlig død, samt din generelle hjertesundhed.

Kilder

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322013.php
https://www.sciencedaily.com/releases/2017/08/170829113821.htm