Sådan kommer du dig over dine skader

Hvis du er vild med at dyrke sport og motion, er noget af det værste i verden en skade, som holder dig fra at gøre nogle af de ting, du elsker mest. Skader findes i alle afskygninger, og vi bliver desværre alle ramt af en eller flere skader i løbet af vores liv. Der er dog gode metoder til at komme sig over skader – eller endda forebygge dem. Meget af det kan du klare selv, men det kan være en fordel at blive hjulpet på vej af nogle professionelle. Herunder får du nogle bud på, hvad du kan gøre i forhold til skader.

Skrevet d. 6. august 2020 af
Sponsoreret indhold
Løbesko tæt på
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Sådan kommer du dig over dine skader
5 (100%) 3 stemmer

Brug det rette fodtøj og indlæg efter behov

Dette punkt bygger primært på det faktum, at mange skader kan undgås, hvis du går i det rette fodtøj. Dårligt fodtøj er faktisk i mange tilfælde en stor årsag til, at vi får overbelastningsskader. Skaderne opstår oftest i selve foden eller anklen, men de kan også opstå i underben eller knæ. Det skyldes oftest et skævt gangmønster. Derfor kan det være en fordel at investere i det rette fodtøj eller et par indlægssåler.

Er skaden allerede sket, må du tage den derfra. Det kan eksempelvis være, at du har fået en skade i foden og døjer med smerter i hælen på grund af hælspore. Hælspore opstår oftest hos folk, der lider af platfodethed. Heldigvis kan du ofte komme dine hælsmerter til livs, hvis du investerer i et indlæg til dine sko. Gerne et indlæg der er specielt egnet til hælen.

Genoptræning og øvelser

Når vi får en skade et sted i kroppen, er der mange, som vælger at opsøge en fysioterapeut. Det er en god idé at se en fysioterapeut, fordi de kan guide dig gennem hele dit skadesforløb. Ofte opstår mange skader, fordi der er nogle muskler i kroppen, der trænger til at blive stabiliseret. Derfor vælger mange fysioterapeuter også at give trænings- og genoptræningsprogrammer til den skadede. Træning og fysiske øvelser, hvor du styrker muskulaturen i kroppen, kan hjælpe dig med at komme tilbage fra din skade. Derudover er det en god idé at holde fast i nogle af øvelserne efterfølgende, da det kan forebygge fremtidige skader.

Hvile, hvile og hvile

Hvile, hvile og atter hvile. Nogle gange er det den eneste medicin, der kan bruges mod skader. Døjer du med knogleskader, seneskader eller ledbåndsskader, vil du oftest få at vide, at du skal holde dig i ro over en periode. Det er irriterende og måske frustrerende at skulle vente, men kroppen heler også sig selv, når den får ro. Selvfølgelig skal du ikke blive ved med at være inaktiv i en evighed. På et tidspunkt skal du stille og roligt tilbage og bruge de områder, hvor du har haft din skade. Det kan være grænseoverskridende, hvis du har været ude med en skade i lang tid. Men her handler det bare om at følge punkt nummer to. Efter ro og hvile kommer genoptræningsfasen, hvorefter du fysisk og mentalt skal vende tilbage – måske i en bedre og stærkere udgave end før skaden?