Sådan får du det meste ud af din træning

Træning er godt for både krop og sjæl, og det er godt for folk i alle aldre. Dog er det ikke alle, som har tiden til at bruge timevis i et fitnesscenter. Derfor er det væsentligt at finde ud af, hvordan man får det meste ud af ens træning, så man slipper for at bruge for meget unødvendig tid oppe i centeret. Her er der 4 tips til, hvordan du får det meste ud af din træning.

Skrevet d. 22. august 2019 af
Sponsoreret indhold
Glad dame der har løbet en tur
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Sådan får du det meste ud af din træning
5 (100%) 4 stemmer

Husk at restituere

For at din krop kan blive stærkere, er det væsentligt at sørge for at få restitueret. Tag gerne en pause mellem dine træninger. Hvis du træner det samme flere dage i træk, har dine muskler ingen mulighed for at restituere. Længden af din restitution afhænger af både af træningens varighed, intensitet samt hvor god kondition, du er i. Jo mere trænet du er, jo mindre tid tager det for kroppen at restituere. Tag det derfor i dit eget tempo, og lyt til din krop.

Få en god nats søvn

Din søvn er altafgørende for, at du får det meste ud af din træning. Derfor er en god nats søvn vigtig, når du skal have det meste ud af din træning. Når du har sovet tungt og godt, har du mulighed for at præstere bedre, hvilket er særligt essentielt i forhold til din træning. Efter en god træning bliver kroppen automatisk træt, og derfor har du en bedre forudsætning for at få en god nats søvn. Har du derimod svært ved at falde i søvn, kan du anvende søvnprodukter som gør, at du både sover og restituere bedre.

Brug tiden optimalt

Selvom det er hyggeligt at hive vennerne med op til en træning og en hyggesnak, så er det oftest ikke her, du får det meste ud af din træning. Der kan nemt gå lidt for meget hygge i det, og jeres intensitet på træningen bliver ikke så hård, som den kunne have været. Derudover kan ens pauser mellem ens sæt hurtigere blive længere, hvis du har en at snakke med. Derfor er det en god idé at have dette med i overvejelserne om, hvorvidt du skal træne alene eller sammen med en ven. I kan eventuelt lave konkurrencer om, hvem der er hurtigst eller har højst stigning når I går på løbebåndet, for at derved få pulsen højere oppe og holde intensiteten i top.

Skift rundt i din rutine

Din krop vænner sig hurtigt til din træningsrutine, og har derfor brug for at blive udfordret. Hvis du har vænnet din krop til at løbe det samme antal kilometer eller løfte de samme kilo, så bliver du ikke stærkere eller hurtigere, hvis du ikke udfordre dig selv. Skift derfor jævnligt, måske en gang i måneden, ud i din rutine, for at opnå bedre resultater.