Rygsmerter – her er 3 gode råd

Rigtig mange danskere døjer desværre med rygsmerter. Dog kan du med disse 3 simple og gode råd mod rygsmerter, være med til at forebygge disse smerter ved blot at bruge minimum 5 minutter på disse øvelser dagligt.

Skrevet d. 1. februar 2019 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Rygsmerter – her er 3 gode råd
4.55 (91%) 11 stemmer

Rygsmerter er på verdensplan det som volder flest mennesker problemer.

Du kan selv være med til at forebygge rygskader, hvis du blot kan tage 5 minutter ud af din kalender hver dag – bemærk – HVER DAG.

Det er meget vigtigt at du får lavet øvelserne kontinuerligt, eftersom du formegentlig ingen forbedring vil opleve blot ved at lave øvelserne sporadisk, men det skal ske konsekvent og konstant.

Læs de 3 rygøvelser her:

  • Den første øvelse: Gå ned i knæ som om du skulle sætte dig på en stol. Placer fødderne med omtrent skulderbredden. Sørg for at holde ryggen ret, mens knæene peger ud. Helst ikke få knæene ud over tåspidsen, da det kan medføre overbelastningerne. Øvelsen kan nemt laves på kontoret. Ret dig og pust ud på vej op.

    Gentag 8 – 12 gange i langsomme bevægelser.


  • Lig dig på ryggen, bøj benene, mens fodsålen er solidt plantet mod jorden. Læg eventuel et tæppe eller en træningsmåtte under dig, men sørg for at underlaget er fast. Det må hverken blive for blødt eller hårdt. Skub så kroppen op, så bækken og ryg løftes i en rullende bevægelse. Arbejd samtidig med din vejrtrækning. Pust ud når du er på vej ned.

    Gentag 8 – 12 gange i langsomme bevægelser.


  • Har du styrke og ikke store smerter kan du med fordel også lave øvelse 3. Liv på maven med underarmene i gulvet. Gå nu langsomt op på tåspidserne, sådan du ligger helt vandret som en planke. Denne øvelse hedder også planken. Det er meget vigtigt at du får spændt godt op i mave og ryg, for at undgå en forkert stilling. Afhængig af form vil vi anbefale at du minimum ligger 30 sekunder. Hold derefter 1 minuts pause. Og tag yderligere 30 sekunder.

    Gentag 2 – 3 gange.


Jeg håber at du kan bruge øvelserne 🙂

Yoga kan også være rigtig godt mod rygsmerter. Hos HELSEBOOST har vi tilknyttet vores egen yogaekspert Malene K Pedersen, der hver uge deler en yogaøvelse med os allesammen. Du finder alle hendes yogaøvelser her.

Opdateret: Februar 2019