Rygøvelser med vægte

Rygøvelser er der utallige af. Faktisk så glemmer mange at træne ryg, primært fordi størstedelen af mennesker fokuserer på andre muskelgrupper, som er mere populære at træne. Ryg er en undervurderet muskelgruppe i trænings verdenen, fordi en stærk ryg, kan være med til at hjælpe din styrke generelt. Derfor bør alle træne mere ryg, uanset om man styrketræner eller har rygproblemer. Også selvom, hvis du ikke har rygbesvær. 

Skrevet d. 25. januar 2020 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Rygøvelser med vægte
5 (100%) 2 stemmer

Øvelser

Dødløft: Dette er en af de førende rygøvelser, er et rigtig godt sted at starte, hvis du vil træne hele ryggen. Mange sportsudøvere træner dødløft, fordi hele ryggen bliver rettet op og styrket. Derfor anbefales det stærkt at have dødløft med i sit træningsprogram, selvom du er begynder eller eliteudøver.

Dødløft kan trænes på forskellige måder. For eksempel, så er der rumænsk dødløft, stivbenet dødløft, sumo dødløft og den klassiske dødløft, som kaldes den konventionelle dødløft. Den konventionelle dødløft er den mest udbredte form af dødløft blandt sportsudøvere. Her tager du fat med et låsegreb i stangen fra gulvet af, og løfter stangen lige op. På denne måde træner du i høj grad hele rygdelen. 

Selvom du skal huske på teknikken i øvelsen, så skal du ikke frygte selve øvelsen. Du skal starte et sted. Det er dog vigtigt, at du løfter korrekt og bruger den rette teknik til at udføre øvelsen.

Rows: Dette er en lidt anden form for rygøvelse, da øvelsen primært fokuserer på at opbygge muskelmasse.

Rows er en rigtig god rygøvelse, og kræver ikke samme teknik som i dødløft. Lidt lige som dødløft, så kan rows trænes på forskellige måder.

Barbell rows og bent er dog de mest brugte øvelser, fordi du rammer både ryggen, lænden, armene og nakken. Med rows kan du træne ryggen på forskellige måder – du kan flytte presset forskellige steder. Hvis du vil træne den brede rygmuskel, så skal du løfte stangen lavt, men hvis du derimod ønsker at træne den øvre del af ryggen, så skal du trække stangen højt op. 

Dog gælder det for alle disse ovenstående øvelser, at du altid husker at have en ret ryg og ikke mindst aktivere din core. Yderligere er det vigtigt, at du ved, hvad du laver, inden du går i gang med øvelserne. Det kan nemlig gå rigtig galt, hvis du uge efter uge laver rygøvelserne forkerte. Derfor skal du altså sætte dig ned og undersøge helt præcist, hvordan man laver diverse øvelser. 

Hvorfor er det vigtigt at træne ryg? 

Størstedelen af mennesker døjer mere eller mindre med rygproblemer. Lige fra mindre besværende rygproblemer til mere seriøse og langtidsvarende rygbesvær. Derfor er det væsentligt at inkorporere rygøvelser i din træning og træne ryggens styrke. Selvom du ikke lider af rygsmerter, er det en rigtig god ide at hindre rygsmerter ved hjælp af rygøvelser. Dermed er du med til at minimere sandsynligheden for at få ondt i ryggen. 

Vi ved godt, det kan være noget af en jungle at komme i gang med at træne. Det samme gælder ens ryg. Dog kommer det til at gavne dig i mange år fremover, når du først har lagt fundamentet. For eksempel via et træningsprogram.

Derudover kan det være en god idé at dele din træning op i Push, Pull og benøvelser. Dermed bruger du nemlig kroppen på en mere harmonisk måde, hvilket sikrer, at du bruger musklerne til det de rent faktisk er lavet til. 

Uanset hvad så håber vi, du har fået noget inspiration til din træning i denne artikel. Vi ønsker dig i hvert fald held og lykke, og husk at så længe du bruger din sunde fornuft og lytter til din krop, så kan det ikke gå helt galt.