Hvordan styrker jeg mit immunforsvar?

Skrevet d. 26. september 2018 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Vær den første til at bedømme dette indlæg!

Efteråret er over os, hvilket også betyder at influenzasæsonen bydes velkommen. Netop derfor har vi i dette indlæg fokus på hvordan immunforsvaret boostes, så du og jeg kan stå imod en eventuel efterårs-virus.

Boost immunforsvaret når efteråret rammer

Vi kender det allesammen. Vi går fra lidt mildere temperaturer, til lige pludselig stå midt i efteråret. Har man et godt immunforsvar, er chancen større for at komme helskindet gennem både efteråret og vinteren, uden perioder med sygdom. Der findes en række forskellige tiltag som man kan gøre, for at styrke kroppen og dens immunforsvar. Immunforsvaret skal ikke blot boostes under opsejling af en infektion, men rettere forebygges gennem konstante tiltag, der styrker krop og sind.

Der findes naturligvis en række lavpraktiske ting, som man i første omgang bør imødekomme. Får man nødvendigvis ikke nok søvn, eller drikker nok vand, vil disse to simple faktorer, set over en længere periode have en indflydelse på dit immunsystem. En træt krop har et svagere immunsystem, end en frisk og udhvilet krop. Prioriterer man ikke disse to lavpraktiske tiltag, er det sådan set underordnet overhovedet at gennemlæse dette indlæg. Vi mener, at man bør have styr på det basale først, før det giver mening at overveje alternativer. I så fald vil det blive en decideret lappeløsning, som ikke er holdbar på sigt.

Udover disse to banale tiltag – søvn og væske – har vi gemt endnu én til slut i dette indlæg. Læs med.

Jeg har en sund balance

Har man en sund balance, men ønsker at gøre yderligere, kan nedenstående være med til at give dig dét ekstra, som du efterspørger.

C-vitamin: Den kender de fleste. C-vitaminen er et fantastisk præparat, der kommer størstedelen til gode. Vitaminen er fantastisk under opsejling af eventuel sygdom, da den er behjælpelig med, at slå diverse virus og bakterier ihjel.

Mennesker skal have tilført C-vitamin fra kost eller tilskud. Dog kan det være svært at opnå den samme mængde C-vitamin gennem kost, som man kan få gennem kosttilskud.

Man kan eksempelvis sætte et regnestykke op, som underbygger dette. Spiser man cirka 13 appelsiner, eller 60 æbler kan man opnå den samme mængde C-vitamin, som der er i en syreneutral tablet på 750 mg. Sagt med andre ord – det er næsten umuligt.

Tegn på virusinfektion

De første tegn på virusinfektion, er typisk lidt ømhed i halsen. Mærker man dette, kan man på et meget tidligt stadie bremse infektionen. Øg dit tilskud med en syreneutral C-vitamin, og du kan i princippet inden for få timer være med til at forebygge en infektion og sygdom. Det er vigtigt at du handler relativt prompte, hvis du mærker tendenser på infektion, eller lignende.  Symptomer på overdosis sker sjældent, når man snakker C-vitamin, da alt overskud udskilles gennem urinen.

Bonus: Grunden til vi skriver “syreneutral C-vitamin” er fordi de er mere skånsomme for slimhinderne i mave-tarmkanalen. Udover at C-vitamin er vigtigt for vores immunforsvar, er det også et yderst vigtigt antioxidant. Antioxidanterne hjælper kroppen med IKKE at oxidere – deraf kommer ordet altså antioxidant.

Urte-pensil: Kender du til urte-pensil? Faktisk har man kunnet købe urte-pensil i Danmark siden 1976. Udgaven vi vil bruge lidt energi på i dette indlæg, er urteblandingen fra Natur Drogeriet. Deres slogan er: Landskendt for naturmidler der virker – og det mener vi faktisk også dette præparat gør.

I bund og grund indholder kapslerne virksomme, grønne urter og rødder, der booster din sundhed. De er specielt velegnede ved eventuelle infektioner, da de bidrager til et styrket immunforsvar. Kapslerne må bruges af alle – også gravide og børn. Er man ikke god til kapsler, kan man også tage urteblandningen ud af kapslerne, og tilføje dem i smoothie eller lignende. Urterne vil ikke dominere smagen i din smoothie.

I perioder hvor man har brug for et ekstra boost, kan man tage helt op til 20 kapsler om dagen.

Du kan læse mere om Urte Pensil her.

Vores sidste tip

Jeg håber at ovenstående kunne gøre dig lidt klogere på hvordan du kan booste din immunsystem her i efteråret. Som der står skrevet i indledningen, findes der hundredvis af forskellige ting man kan gøre, men for at forsimple det lidt for alle parter, har vi blot udvalgt nogle af de mest gængse – samt det vi på HELSEBOOST har haft de bedste erfaringer med.

Dog vil vi også afslutningsvist understrege vigtigheden af D-vitamin, som især i efterår og vinterperioden kan have en stor effekt på dit immunforsvar.

I foråret og gennem sommeren kan man typisk få dækket sin D-vitamin mangel gennem solens stråler, men det er lidt anderledes i denne tid. Derfor vil vi altid anbefale at man supplere sit vitaminindtag med D-vitamin.

Det absolut sidste, som du kan tage med fra dette indlæg, er vigtigheden af håndhygiejne, for at undgå spredning af infektioner.

Husk altid at holde en sund og god håndhygiejne. Dette er endnu vigtigere, hvis man er ramt af en infektion, da en virus kan smitte andre lynhurtigt. Derfor bør man altid være påpasselig med sin hygiejne, både for ens egen og andres skyld.

Rigtig sundt og godt efterår til dig.