Forbered din hud på solen

Hvilke kosttilskud og kost tiltag kan du tilføje til din hverdag for at forberede din hud til en (forhåbenligvis) lang og solrig sommer sæson. Der er flere måder hvorpå du kan styrke din huds evne til at blive gylden brun, holde kuløren længere, undgå soleksem og kløe og mindske chancen for at blive hurtigt forbrændt.

Skrevet d. 2. juli 2019 af
Sponsoreret indhold
Sommer og sol
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
Forbered din hud på solen
5 (100%) 5 stemmer

Støtte igennem kosten

Det er muligt at støtte kroppen, og forberede huden mod solen gennem kosten. Det er underordnet om man skal på wellness-ophold, en tur ned i sydens sol, eller blot en storbyferie. Solens uv-stråler rammer alle steder, hvorfor det altid er essentielt at få beskyttet kroppen på bedste vis.

Vand, vand og vand

Vand er kilden til alt liv og har en kæmpe betydning for din huds sundhed.

Drik mindst 2 liter vand dagligt. Og mere hvis du sveder, træner eller drikker kaffe.

Gulerødder

Carotener bliver omdannet til aktivt A-vitamin i huden, det er plantefarvestoffer, som lagres i huden og virker som antioxidanter.

Antioxidanter beskytter huden imod aldring og inflammation.

Spis gerne 1-2 store økologiske gulerødder et par gange om ugen.

Mandler

Indeholder en god mængde E-vitamin, der også er en meget vigtig antioxidant. Vitaminet beskytter effektivt cellemembranerne mod beskadigelse fra frie radikaler.
Spis omkring 15 mandler om dagen, gerne økologiske.

Fisk

Indeholder de gode fedtsyrer, især omega-3 fedtsyrerne der modvirker inflammation og betændelse i huden. Det er især godt imod uren hud, rødme og er desuden nødvendig for funktion af alle kroppens celler.

Suppler kosten med godt kvalitets fisk, som laks, tun, makrel osv., gerne økologisk hvis muligt for mindske indhold af tungmetaller og andet kemi.

Æg

Indeholder mange gode næringsstoffer, især B-vitaminet biotin.

Biotin har betydning for hudens tilstand og om hvorvidt håret er skrøbeligt eller stærkt. Det er også nødvendigt for dannelsen af proteinet keratin, som findes i forskellige former både i hud og hår.

Spis gerne et æg dagligt.

Citrus frugter

Indeholder en masse C-vitamin som vi jo alle nok ved efterhånden.

C-vitamin fremmer dannelsen af kollagen i huden, der er det vigtigste protein i bindevævet. Mindsker dannelsen af rynker og gør huden stærk og elastisk.

Drik citronvand om morgenen, tilsæt citronskal i din smoothie og spis grapefrugt, appelsiner og hyben.

Gode virksomme kosttilskud

Beta-Caroten

Er et pro-A-vitamin. Kroppen omdanner efter indtagelse, selv den mængde der er behov for.

A-vitamin er et rigtig hud vitamin og har stor betydning for dannelsen af ny frisk hud og holder samtidig huden i balance.

Det er plantefarvestofferne der sørger for at din egen hud danner en smuk gylden kulør hurtigere og mere holdbart end normalt.

Beta-Caroten absoberer en stor del af de ultraviolette stråler fra solen, derved undgår man at de frie radikaler ælder huden for hurtigt.

Daglig dosis: 1 kapsel

(Evt. FoodCaroten fra Solaray hvor kilden er Dunaliella Algen)

Calcium 

Når man får sol på huden, danner kroppen selv D-vitamin. Nogle gange danner kroppen så meget, at huden reagere med sol eksem og kløe, det er fordi den store mængde D-vitamin binder calcium i blodet, så vævet kommer til at mangle calcium.

Derfor kan det være en fordel at tage et calcium tilskud i sommermånederne, hvis det er symptomer du kan nikke genkendende til.

Daglig dosis: 1-3 kapsler

(Evt. Østersskal fra Natur Drogeriet med 500 mg naturligt calcium fra rensede og soltørrede østers skaller)

Tidselolie

Tidselsolie kapslerne er en perfekt kilde til fedt der smører huden indefra, og hjælper beta-caroten og d-vitamin med at blive optaget optimalt i huden. Det er en rigtig god ide at starte med tilskuddet ca. 1-2 måneder før sommer månederne.

Daglig dosis: 1 kapsel

(Evt. Tidselolie fra Natur Drogeriet)

Brug ekstra beskyttelse mellem 12 og 15

Det er altid en god idé at bruge ekstra beskyttelse mellem 12 og 15, hvor solens uv-stråler er stærkest. I dette tidsrum kan du med fordel anvende en bluse, eller lignede for at undgå direkte uv på sårbare områder, som skulder og bryst. Blandt andet har Soya Concept produceret nogle ganske flotte sommerbluser og kjoler, der passer til sommerens trends og tendenser anno 2019.

Rigtig god sommer 🙂