10 tips og råd til sikker solbadning

I nedenstående artikel kommer vi med 10 gode, konkrete råd til hvordan du og din familie sikkert kan opholde Jer i solen. Vi ønsker nemlig alle at blive lækker solbrun, men det skal foregå på de rigtige vilkår.

Skrevet d. 23. juni 2019 af
Du har allerede afgivet din bedømmelse.
10 tips og råd til sikker solbadning
5 (100%) 1 stemmer

Sommeren er en skøn tid

Sommeren er en dejlig tid, som betyder at vi i større grad kan nyde solens varme stråler, som med dets magiske kræfter kan fremtvinge de mest positivt ting ved os mennesker.

1. Byg gradvist op

Vi kender det alle sammen, og har stort set alle prøvet at lave en klassisk ’dansker’. Solen viser sig fra sin varme side, og med de samme sidder vi i solens stråler indtil vi er røde og forbrændte. Det bedste du kan gøre er, at begynde langsomt, samt herefter gradvist bygge op – din krop skal vende sig til at modtage de varme solstråler. Det bedste tidpunkt at starte din solbadning er i det tidelige forår – begræns ikke solbadningen til 2-3 uger i året.

2. Tag korte ture

Korte turer i solen er bedre end lange på de varme dage. Du skal give din krop tid til at vende sig til varmen

3. Morgensolen er bedst (Måske)

Forskere og videnskabsmænd har i mange år slået fast, at morgensolen synes at være den mest sunde form for sol, som du kan udsætte kroppen for. Man har dog ingen konkret viden om hvorfor, at denne type sol er bedst for kroppen. Kinesere har i mange år brugt de tidligere morgentimer til at dyrke motion – hvis du har været i Kina, så vil du også opleve at parker og andet benyttes tidligt om morgenen til at dyrke forskellige former for Yoga og andre former for motion i solen.

4. Undgå sol fra 12 til 15

Du kender skræmmekampagnerne, som advarer mod direkte sol midt på dagen, især mellem 12:00 og 15:00. Det er nemlig her solens stråler er kraftigst – faktisk kan du i udlandet opleve at kunne blive solbrændt selv i skyggen i disse timer, da solens varme er så kraftig at den reflekterer på beton, sand og især vand. Solens UV tal er også markant højere i dette tidsrum, så det er en god tommelfingerregel at du som minimum befinder dig i skyggen i netop dette tidsrum.

5. Brug solcreme fra 12-15

Solcreme er faktisk ikke noget, som man anbefaler at du benytter. Dette er primært set som værende en beskyttende faktor, hvis du ikke kan undgå at være i solen i de farlige timer. Så kan det selvfølgelig være en super god idé at beskytte kroppen med noget solcreme. Men kroppen har godt af hele spektret af solens stråler, men i moderate mængder.

6. Undgå at blive solbrændt

Det kan virke banalt – men undgå at blive solbrændt. En solskoldning kan umiddelbart have større betydning end først antaget. Hvis du har brug for at være ude i solens stråler, især mellem 12 og 15, så anbefales det på det kraftigste at du beskytter dig selv med hat, solbriller, tøj og andet nødvendigt.

7. Økologisk solcreme

Solcreme kan være usundt i større mængder som tidligere nævnt. Grunden til dette er, at kroppen optager meget af den væske du påfører huden. Det betyder med andre ord, at du indtager de mange kemikalier som der findes i solcreme. Hvis du skal være god ved dig selv – så kig efter en økologisk solcreme, det er både godt for miljø og dig som menneske!

8. Solen skinner igennem skyer

Husk at solen kan skinne gennem skyer. Selvom dagen føles overskyet, så bør du være opmærksom på at det faktisk er muligt at blive solbrændt selv på disse dage.

9. Sund kost

Kosten betyder utroligt meget for din generelle sundhed, men lige vel også hvordan din hud tager mod solen og dens stråler. Jo bedre og sundere kost du får, des mere beskyttelse får du også af solen. Sund kost kan bestå af mange elementer, som blandt andet fisk, grøntsager, frugter, nødder, økologisk kød og ikke mindst meget vand! Jo mere junkfood og kaffe, des større chance er der for at du bliver solbrændt.

10. Øjnene har godt af sol

Faktisk har dine øjne rigtig godt af solens stråler. Hvis du kan holde det ud, så bør du overveje at undgå at tage solbriller på. Prøv så vidt at undgå at kigge direkte ind i solen og så lad solbrillerne ligge på værelset eller i bilen.

Solbade på stranden


Konklusion

Solens stråler er sundt for din krop. Men for meget sol kan have negative effekter, ligesom hvis man overdriver alt andet her i verden. Alkohol er sjovt – for meget alkohol er farligt. Gambling er sjovt – for meget gamling er farligt – sådan forholder det sig også med solens stråler. Små mængder, men gerne ofte.

Solen er med til at helbrede mange ting i kroppen. Du suger direkte energi ud af solens stråler, som blandt andet giver et øget boost i D-vitaminer, som har en yderst positiv indvirkning på kroppen. Især giver det en bedre søvn.

Du skal blot sætte dig, lægge dig, eller bevæge dig ud i solen og lade solen gøre dens ting. Oplev at dit stressniveau kan falde, hvis du jævnligt nyder solens stråler. Du får samtidig også et bedre immunforsvar, hvilket skyldes en øgning i d-vitaminer.

Solcreme og andre kemiske beskyttelser til kroppen anbefales kun at benyttes, hvis man er direkte i solens farlige stråler mellem 12 og 15. Den klart bedste løsning er at dække sig til med noget let tøj, som samtidigt ikke er for varmt.

Byg din evne til at modtage sol op gennem foråret. Solen kan være lidt utidig herhjemme, men når den viser sig, så gælder det om at komme ud og nyde den, samt gøre kroppen mere klar til at modtage sol senere på sæsonen.

God sommerferie 🙂